Skąd wziął się Wilk?
Wobec rosnącego w kraju zainteresowania samochodami terenowymi krakowska firma Intell Motors wpadła na pomysł uruchomienia produkcji taniego auta tego typu, które mogłoby stanowić alternatywę dla używanych pojazdów sprowadzanych z zachodu. Po dwuletnich badaniach Intell Motors rozpoczął w halach cieszyńskiej Celmy montaż samochodu opartego konstrukcyjnie na sowiecko-ukraińskim ŁuAZ-ie 1302.
Konstrukcja i założenia produkcyjne
Przed wprowadzeniem do produkcji pojazd wstępnie zmodyfikowano, wprowadzając jak najwięcej krajowych elementów – zmieniono m. in. układ napędowy w celu przystosowania go do zastosowania w przyszłości nowoczesnych silników, układ hamulcowy, odświeżono nadwozie i wnętrze oraz dodano wiele innych drobnych elementów polskiej produkcji (opony, wycieraczki itp.).
W 1995 przystąpiono do składania pierwszej serii 1001 pojazdów o nazwie „Wilk”, wstępnie z silnikami ukraińskiej Tavrii (1,1 l, 53 KM), choć planowano wprowadzenie silnika 1,2 od Renault Twingo. Produkcyjny Wilk mógł rozwinąć prędkość 95 km/h i miał naprawdę dobre własności terenowe. Po wyczerpujących testach w Instytucie Transportu Samochodowego, jakim poddano trzy egzemplarze Wilka, samochód uzyskał homologację i można było wyruszać na podbój rynku.
Przedwczesne zakończenie produkcji
Pomimo tego, że producent przygotował wiele różnych wersji pojazdu z myślą o sporym wachlarzu odbiorców (warianty otwarte i zamknięte, dedykowane dla służb, z fabrycznym orurowaniem czy ciekawym malowaniem), a samochód wzbudził niemałe zainteresowanie np. na targach w Poznaniu, sprzedaż Wilka nie ruszyła „z kopyta” – ograniczenia produkcyjne wynikające ze standardów składania pojazdów, brak zainteresowania ze strony służb oraz brak odpowiedniej reklamy (producent liczył przede wszystkim na zamówienia publiczne, które jednak się nie pojawiły) przyczyniły się do „klapy” projektu. Ostatecznie pierwszą i jedyną wyprodukowaną serię Wilka sprzedano częściowo klientom indywidualnym w Polsce, a częściowo do Niemiec. Firma popadła w kłopoty finansowe, a projekt ostatecznie zamknięto.
Wilk dzisiaj
Dziś bardzo trudno znaleźć oryginalny egzemplarz Wilka – znacznie więcej jest ŁuAZ-ów. Także informacje o tym samochodzie czy dalszych losach firmy są trudno dostępne – właściwie jedyną poważną publikacją na temat Wilka jest wydana w 2016 roku książka pana Piotra Pluskowskiego Pt. „Samochód WILK – niespełniona przyszłość cieszyńskiej motoryzacji”.